Jannik var i mange år medlem af 3F, men oplevede, at reddernes særlige udfordringer blev overset.
“Vi er havnet i en stor kasse sammen med chauffører, fabriksarbejdere og mange andre. Det er ikke fordi, de ikke er dygtige – men deres hverdag kan ikke sammenlignes med vores. Og i de store forbund bliver vores stemme væk.”
Han tror på, at en fagforening, der er skabt af og for reddere, kan gøre en forskel:
“Jeg var rigtig frustreret over 3F. De modarbejdede nærmest vores sag og var lidt for kammeratlige med arbejdsgiverne. Når man sidder til forhandling, nytter det ikke, at nogen kan løbe om hjørner med os. I Reddernes ved de, hvad det handler om – for de har selv stået der.”
Han er overbevist om, at hans arbejdsskadesag kunne have fået et bedre forløb, hvis han var skiftet til Reddernes Fagforening tidligere:
“Havde jeg skiftet bare en måned før, havde jeg stået bedre – også økonomisk. I Reddernes har man folk, der ved, hvad det handler om.”